tik tok tik tok

Thursday, March 7, 2013

skema

assalamualaikum...


tiba2 teringat kata2 seorang guru, "yang skema tu yang skor"

kalo org ganu @ besut, budak2 skema ni lebih dikenali sebagai budak 'juruh'

 pernah skali tu, bersembang dgn mak pasal jodoh @ bakal suami impian...

saya: kakmi xsuka la budak2 nerd ni...skema xabis...xmao carik suami mcm ni...

mak: tapi mak suka budak juruh2...baik je...beradab je...kalo kat sekolah, budak2 camni la senangkan hati cikgu, xbanyak pe'el..

saya: blerh, xbest, xmencabar, xlawak, xpandai nyanyi...kakmi nak suami yang pandai nyanyi nashid kat kakmi(konon soleh la), leh dodoikan sampai tertidoq..hahaha...

mak: tapi mak doa nak yang juruh jgk..'yang skema tu yang skor'.

saya: erk?


dan bila tiba jodoh tu datang menyapa, kita xboleh pilih nak ke xnak ke...sbb dia memang dah Allah hantaq yang boleh melengkapi kita..takbir kita xboleh atasi takdir Allah...

Alhamdulillah jodoh saya seorang yang boleh dikatakan skema, nerd, 'juruh', n etc..dan saya masih boleh berbahagia dengan pilihan Allah...

saat saya perlukan suara merdu seorang lelaki nak dodoikan tidoq saya, dia ada tapii bukan untuk dodoikan dengan alunan nasyid, tapi dengan alunan zikir, dan kisah2 para soleh solehin...mungkin suara dia xsesedap penyanyi nashid yang saya dambakan, tapi kisah2 yang dia sampaikan sebelum tidur tu dah cukup nyenyakkan malam2 saya...

saat saya perlukan gurauan, lawak2 dari seseorang yang kelakar, dia hadir beri gurauan dengan 'ayat novel' ala2 A.samad said...skema tapi itulah yang skor hati saya...

dan sekarang, saya turut terkena terpias ke'skema'an dia...skema tapi chomel.. cakap skang pun dah pandai dah guna ayat novel, 'acapkali', 'apabila', 'pada suatu hari', 'terutamanya', ayat2 dan perkataan yang xpernah saya guna sblum ni, dah jari bualan harian...

kadang2 perasan chomel sorang2, dari dak pompuan agak2 kasar + ganaz, dah jadik skema...

dan yang paling chomel, mak pun prasan keadaan tu...  *blushing*


.dialah suami, sahabat, tempat bergaduh, tempat bermanja dan semuanya dia...

betulla apa mak kata, yang skema tu yang skor...

dia berjaya skor hati saya..


alhamdulillah, jodoh Allah adalah yang terbaik...

wassalam...

No comments:

Post a Comment

nukilan teman